Aktywność metali – reakcja metal+sól

W celu zbadania aktywności miedzi, cynku, żelaza i srebra przeprowadzono dwa doświadczenia zilustrowane poniższym schematem.

Napisz, co zaobserwowano podczas doświadczenia 1. w probówkach I–III, lub zaznacz brak objawów reakcji.
Probówka I: ………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………………………
Probówka II: …………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………
Probówka III: ……………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………………………

Subskrybuj nasz kurs chemii online, aby uzyskać dostęp do tego i wielu innych zadań z rozwiązaniami!

Zobacz zadania przykładowe w naszej bazie zadań

Subskrybuj nasz kurs, aby uzyskać dostęp do rozwiązania.

Zaloguj się, aby skomentować
  Powiadom mnie o nowych komentarzach  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Szymon
Uczeń
Szymon

Chciałbym się spytać skąd mam wiedzieć na jakim stopniu utleniania jest żelazo w próbce II, od tego zależy moja obserwacja. Bo to że żelazo wyprze miedź z soli to rozumiem. Tylko od czego zależy stopień utlenienia żelaza w takim doświadczeniu ?

Agnieszka Wojciechowska
Admin
Agnieszka Wojciechowska

Tak, żelazo jest bardziej aktywne niż miedź, więc nastąpi reakcja wymiany. Żelazo w postaci metalu jest na zerowym stopniu utlenienia, natomiast gdy przechodzi do roztworu w postaci jonów – najpierw mamy do czynienia z żelazem (II) czyli jonami Fe2+, które nadają roztworowi barwę lekko zieloną. Po chwili jony Fe2+ utleniają się do jonów Fe3+, które z kolei zabarwiają roztwór na żółty kolor. Brunatny nalot o którym jest mowa w odpowiedzi do zadania dotyczy miedzi w postaci metalicznej – osadza się ona na płytce.

Przewiń do góry